Het direct vermarkten van (hooi)melk in de koopkrachtige markt in Moskou belooft investeerders goede rendementen.
De Russen hebben zin in kaas. Vooral de Russische ‘upper class’ bezuinigt niet op de consumptie van hoogkwalitatieve kaas. Omdat Rusland vanwege het embargo op in het Westen geproduceerde voedingsmiddelen ook geen kwaliteitskaas invoert, zetten Jewgenij Makarov en Alexander Korotov er op in om in de toekomst binnen de Russische grenzen kwaliteitskaas te produceren. Op het moment zoeken de voormalige medewerker van de Zwitserse ambassade in Moskou en bedrijfsadviseur voor de melkveehouderij ondernemers die willen investeren in de wijde omgeving van Moskou en daar de kwaliteitsmelk willen produceren die nodig is voor de kaas. De tijd is rijp om de regio waarin de Russische hoofdstad ligt te gaan voorzien van goede melk, verklaren de initiatiefnemers van adviesorganisatie Alpine Business Center (ABC).
Hooimelk voor Moskou
De Russische staat zal de vestiging van bedrijven die melk voor hoogkwalitatieve kaas gaan produceren mede mogelijk maken. De staat is reeds begonnen met fors investeren in de levensmiddelenindustrie en de landbouw. “De regering heeft het doel om de markt beter te voorzien in de behoeftes”, weer Makarov. “De vraag naar hoogwaardige melk is groot.” De bedrijfsadviseurs zien beide heil in melkproductie op basis van ruwvoer, koeien melken die veel hooi krijgen. Een deel van de melk kan worden verkocht via de detailhandel, de rest aan kaasmakerijen in de omgeving of aan verwerkers. Terwijl de industriële bedrijven in Moskou kiezen voor massa en ingekuild voer, is er volgens de adviseurs een nichemarkt die vraagt om hooimelk.
Russische staat helpt
De Russische staat zou bij de vestiging van een nieuw melkveebedrijf alsook een coöperatie (Alpenmelk-coöperatie) flink bijdragen. “Tot een derde van de investeringen wordt gesubsidieerd”, zegt Jewgenij Makarov. Een daar komt hij samen met z’n collega in het spel. “We denken dat we het voor Westerse ondernemers makkelijker kunnen maken om de Russische markt in te stappen.” Hij doelt op het vinden en leggen van contacten, het samenwerken met de overheid en klanten alsook het overnemen van administratieve lasten.
Begin juli willen Makarov en Korotov hun strategie presenteren aan geïnteresseerde melkveehouders (of melkveehouders in wording) middels een studiereis. Op het programma staan onder meer ontmoetingen met vertegenwoordigers van de Russische Ministeries van Landbouw en Investeringen/Innovaties, van de voedingsmiddelenketen en potentiële co-investeerders. Geïnteresseerden kunnen contact zoeken via: emakarov@alpinebusinesscenter.ch.
Tekst: Gregor Veauthier – Foto: Schweizer Bauer