Het tijdperk van borstvoeding hebben de jonge Chinese moeders massaal achter zich gelaten. Mede dat zorgt voor het aanhouden van de groei van de vraag naar buitenlandse babymelkpoeder. Nog zijn deze winkelschappen regelmatig leeg. Elite heeft uitgezocht hoelang deze groei nog zal aanhouden en wie er van zullen profiteren.
Nederland is de belangrijkste leverancier van China als het gaat om babymelkpoeder. Duitsland en Nieuw-Zeeland delen de tweede plek. In 2017 leverde Nederland ruim 50 procent meer dan in 2016 en Duitsland pluste meer dan 60 procent.
Naast de bevolkingsgroei, de beëindiging van de ‘1-kind-politiek’ en toenemende welvaart, is het wantrouwen van de Chinese consument in nationale ondernemingen een belangrijke factor die de Chinese import laat groeien. De Chinezen hebben sinds onder meer het melamine-schandaal hun vertrouwen nog niet terug. De autoriteiten doen er alles aan om het vertouwen van de jonge moeders te winnen. Grootschalig worden monsters genomen in winkelschappen, dat de kwaliteit voldoet wordt groots gecommuniceerd en in het enkele geval dat het niet voldoet, worden rigoureuze stappen genomen en worden zelfs zuivelondernemingen gedwongen te stoppen.
Hoe het kan dat de autoriteiten het vertrouwen ondanks forse inspanning maar mondjesmaat terugwinnen, hoeveel er nog is te verdienen op de Chinese melkpoedermarkt en waarom sommige grote zuivellanden de Chinese markt moeizaam bereiken, lees je in de nieuwe Elite. En ook: hoe de Chinezen door hoge kwaliteitseisen en investeringen toch steeds meer te zeggen krijgen in de Europese en Amerikaanse zuivelindustrie.
Bekijk de abonnementen ❯