Ook coöperatie Cono Kaasmakers in De Beemster start een experiment voor het vermarkten van GMO-vrije melk. Daarvoor doen enkele fabrikanten nu aan de VLOG-standaard. Cono betaalt de melkveehouders die GMO-vrije melk leveren een cent meer per kg melk.
De doelmarkt voor de GMO-vrije melk is in eerste instantie Duitsland en niet Nederland. De melk wordt verwerkt tot GMO-vrije kaas en komt in de Duitse winkelschappen. Als het gaat om duurzaamheidsaspecten staat weidegang in Nederland meer in het spotlicht dan het gebruik van GMO’s, vandaar de keuze voor Duitsland.
VLOG-standaard
VLOG staat voor Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik en is een erkende Duitse vereniging die zorg draagt voor het uitgeven van en het certificeren voor het keurmerk ‘Ohne Gentechnik’. Alle voorwaarden voor gebruik van het label zijn te vinden in een Engelstalige pdf.
FrieslandCampina
FrieslandCampina kondigde eind april al aan proefsgewijs GMO-vrije kaas te willen gaan maken in de kaasmakerijen in Born en Workum en zoekt enkele honderden leden in de omgeving van beide fabrieken die zich willen certificeren volgens de VLOG-criteria.
Ook FrieslandCampina geeft aan ongeveer een cent per kg melk extra te betalen. Ook zegt FrieslandCampina met de GMO-vrije kaas in te spelen op de vraag van Duitse supermarkten. In Duitsland heeft FrieslandCampina al leveranciers die VLOG-gecertificeerd zijn.
Bronnen: Moproweb.de en FrieslandCampina