Jongvee

Verenigd Koninkrijk: kwaliteitsprogramma met kalverhuisvesting in paren of groepen

De grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, Tesco, heeft huisvesting van niet-gespeende kalveren in paren of groepen verplicht gesteld voor melkveehouders die aan de keten leveren.

Al in 2018 heeft Tesco PLC, gevestigd in Hertfordshire, Engeland, bepaald dat niet-gespeende kalveren in koppels of groepen gehuisvest moeten worden op de melkveebedrijven die opereren binnen de Tesco Sustainable Dairy Group (TSDG). De eis werd opgenomen in de Livestock Code of Practice en in de Tesco Welfare Approved (TWA)-normen. De melkveehouders kregen één jaar de tijd om te voldoen aan de nieuwe eis. De TSDG-groep omvat 400 melkveebedrijven die premies beuren voor de extra inspanningen die de normen vergen.

Destijds stuitte de verplichting voor huisvesting van kalveren in tweetallen of groepen op weerstand van sommige melkveehouders en ook dierenartsen uitten hun zorgen over de mogelijk verhoogde ziektedruk bij jonge kalveren die niet individueel zijn gehuisvest. Tesco erkende dat de nieuwe norm ook een reactie was op kritiek van activisten op de gangbare praktijk van direct scheiden van koe en kalf en de individuele huisvesting in de eerste levensfase van kalveren. Tegelijkertijd beargumenteerde Tesco de keuze met een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek dat de voordelen van huisvesting in groepen aantoont.

38 procent bedrijven heeft individuele kalverhuisvesting

Een onderzoek van het Royal Veterinary College in Londen, dat in 2022 gepubliceerd werd in Journal of Dairy Science, analyseerde een enquête onder 216 melkveehouders in het Verenigd Koninkrijk en wees uit dat het percentage individuele huisvesting van kalveren was gedaald van ongeveer 60 procent van de kalveren in 2010 naar 38 procent in de meest recente peiling.

Twaalf procent van de bedrijven die kalveren in koppels of groepen huisvesten, rapporteerde problemen met op elkaar zuigende kalveren. Ook melkveebedrijven in het Verenigd Koninkrijk die niet aan Tesco leverden, maakten vrijwillig de overstap naar huisvesting in paren of groepen.

Award

Hierdoor krijgen boeren financiële stabiliteit en kunnen ze investeren in verbeteringen op het gebied van dierengezondheid, dierenwelzijn en duurzaamheid. Tesco ontving er de ‘Good Dairy Calf Award’ van Compassion in World Farming.

Bron: Dairy Herd

 

 

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen Elite...
Meer over:
Jongvee
Deel dit bericht: WhatsApp Facebook

Elite Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de wekelijkse nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van melkvee?