FrieslandCampina en het Belgische Milcobel bereiden een fusie voor. Dat maakt FrieslandCampina bekend. Het doel van de fusie is om een toekomstgerichte organisatie te vormen. De fusie moet nog goedgekeurd worden door de ledenraad van FrieslandCampina, de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en mededingingsautoriteiten.
Door de krachtenbundeling ontstaat er volgens FrieslandCampina een internationale en toekomstgerichte organisatie die in staat is om kansen beter te benutten en uitdagingen effectiever aan te pakken op de mondiale zuivelmarkt. FrieslandCampina en Milcobel vullen elkaar aan in hun marktposities en productportfolio’s. De fusie biedt mogelijkheden voor verdere groei in segmenten zoals consumentenkaas, mozzarella en witte zuivel (zoals melk, karnemelk en yoghurt).
Op basis van de gecombineerde cijfers over 2023 zal de nieuwe organisatie een omzet van meer dan 14 miljard euro realiseren, actief zijn in 30 landen en bijna 22.000 medewerkers tellen. De fusie zal bovendien de melkaanvoer van bijna 11.000 leden-melkveebedrijven versterken. Het is de bedoeling dat de fusie in de eerste helft van 2025 wordt afgerond.