Zuivelcoöperatie Fonterra heeft aangegeven de komende 12 tot 18 maanden enkele of mogelijk consumentenmerken af te stoten. Daarmee worden ook Fonterra Oceania waarin de activiteiten in Australië zijn ondergebracht afgestoten alsook Fonterra Sri Lanka. Het nieuwe strategische plan moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders.
De Australische branchevereniging van zuivelcoöperaties BCCM uit zorgen over het strategische voornemen van Fonterra. Door het afstoten van Fonterra Oceania ontstaat er mogelijk een duopoly op de consumentenmarkt voor zuivel wat zowel supermarkten als zuivelverwerkers sterker maakt. Daarmee is het een ongunstige ontwikkeling voor de Australische melkveehouders en consumenten.
Overigens schrijven de consumentenmerken en de daarvoor producerende verwerkingslocaties wel goede zwarte cijfers. Toch is de consumentenbrnache goed voor niet meer dan zeven procent van het inkomen van Fonterra. De in- en verkoop van zuivelgrondstoffen telt mee voor 80 procent. De nieuwe strategie van Fonterra is produceren voor de grootzakelijke markt, ofwel industriële verwerking. Met het afstoten van de beoogde bedrijfsonderdelen is ongeveer 15 procent van de melk gemoeid. Fonterra CEO Mike Hurrell stelt dat de coöperatie met deze stap op een eenvoudigere en efficiëntere organisatie met volledige toewijding aan het verwaarden van zuivelgrondstoffen.