De juiste educatieve informatie over de voordelen en voedingswaarde van zuivel kan ervoor zorgen dat mensen meer zuivel gaan consumeren. Dat kwam naar voren uit een onderzoek van Iowa State University.
In de Verenigde Staten, maar ook in Nederland, wordt steeds minder melk gedronken. Andere zuivelproducten zijn wel populairder geworden, maar de totale hoeveelheid zuivel die geconsumeerd worden is afgenomen. De Amerikaanse zuivelsector probeert daarom mensen voor te lichten over de voordelen van zuivel. Het onderzoeksteam van Iowa State University wilde kijken wat het effect van dergelijke voorlichting was op het gedrag van consumenten.
“We wilden mensen die te weinig zuivel consumeerden informeren over verschillende onderwerpen met betrekking tot zuivelvoeding, testen of ze deze informatie onthouden en of het de aankoop en consumptie van zuivelproducten motiveert”, vertelt hoofdonderzoeker Stephanie Clark van de afdeling voedingswetenschap en menselijke voeding van de universiteit.
Drie fasen
In de eerste fase van het onderzoek kregen 4.542 volwassenen een screeningsenquête met 15 vragen. Op basis van hun interesse om deel te nemen, het ontbreken van voedselallergieën en het feit dat ze minder dan drie porties zuivel per dag consumeerden werden 195 deelnemers uitgekozen.
Daarna kwam de tweede fase met een nominale focusgroep. De deelnemers konden daarbij ook met elkaar overleggen. Zij kregen een korte enquête, waarna er voorlichting werd gegeven over de voedingswaarde van en de voedingsstoffen in zuivel met behulp van infographics. Ook kregen zij drie verschillende soorten ijs om te proeven, terwijl de onderzoekers uitleg gaven over de voedingswaardetabel en ingrediënten van elke soort.
De resultaten van de follow-up enquête een maand later waren positief: de deelnemers kochten en consumeerden na de focusgroep aanzienlijk meer zuivel dan daarvoor. Gemiddeld kochten zij 26 procent (4,4 porties) en consumeerden zij 35 procent (8 porties) meer zuivel. Er werd meer kaas, ijs en yoghurt gegeten en maar liefst 53 procent meer melk gedronken.
De deelnemers consumeerden nog altijd minder dan de aanbevolen drie porties per dag. Daarom benadrukte het onderzoeksteam het belang van verder onderzoek naar de effecten van voorlichting op lange termijn en of er aanpassingen gedaan kunnen worden die het effect versterken.
Bron: American Dairy Science Association – Foto: Racool_studio via Freepik