Terwijl de totale consumptie van vloeibare melk in de VS blijft dalen, is in sommige productcategorieën de trend omgeslagen met een stijging van de verkoop in 2023. Dat komt naar voren uit onlangs gepubliceerde gegevens van marktresearcher Circana. De verkoop van volle melk in de detailhandel steeg in 2023 met 30 miljoen liter (0,6 procent), terwijl het aandeel lactosevrije melk met 6,7 procent steeg.
Volgens Alan Bjerga, vice-bestuursvoorzitter van de afdeling communicatie en industrierelaties van de NMPF (National Milk Producers Federation) in de Verenigde Staten, is volle melk nu goed voor 45,4 procent van alle verkochte vloeibare melk en daarmee de populairste soort. Lactosevrije melk heeft het afzetvolume van alternatieven op basis van amandelen ingehaald, dat in 2023 met 9,8 procent is gedaald.
Plantaardige alternatieven
De verkoop van plantaardige alternatieven van melk daalde in 2023 met 6,6 procent naar 337,7 miljoen liter, het tweede jaar op rij met een afname. Volgens de NMPF had 2023 ook het laagste consumptieniveau van plantaardige alternatieven sinds 2019.
Onderzoekers uit Singapore, het Verenigd Koninkrijk en China concludeerden recent dat plantaardige alternatieven te maken hebben uitdagingen op het gebied van smaak, gezondheid van de consument, stabiliteit en de oplosbaarheid van voedingsstoffen. Volgens de onderzoekers hebben dranken op basis van soja het hoogste eiwitgehalte, vergelijkbaar met dat van koemelk.
Bron: DairyReporter, FoodNavigator