De smaak van zuivel is de factor die het meest wordt aangegeven door consumenten als een reden dat zij melk, kaas en yoghurt consumeren. De International Food Information Council hield een consumentenonderzoek onder 3.000 Amerikanen met positieve uitkomsten.
Veel Amerikanen consumeren elke week minstens één zuivelproduct omdat zij het lekker en betaalbaar vinden en het zien als een ondersteuning van hun gezondheid. Kaas wordt het meest geconsumeerd, met 90 procent van de respondenten die aangaf minstens één keer per week kaas te eten. Daarna volgen boter (85 procent), melk (75 procent) en yoghurt (6o procent).
Waarom zuivel?
Smaak was de meeste gegeven reden om voor zuivel te kiezen. Maar liefst 72 procent van de mensen eet kaas omdat zij het lekker vinden, net als dat 61 procent van de mensen daarom yoghurt eet en 50 procent melk drinkt. Daarnaast werd de betaalbaarheid als een belangrijke factor gezien. Verder waren het eiwitgehalte en de invloed op de gezondheid van tanden, botten en de spijsverteringen veelgenoemde redenen voor zuivelconsumptie.
Opmerkelijk was dat respondenten met kinderen vaker minstens een keer per week zuivel consumeerden dan respondenten zonder kinderen. Bijna de helft gaf aan meer zuivel te zijn gaan gebruiken na het krijgen van kinderen. Negen op de tien gaven aan dat hun kinderen ook minstens een keer per week zuivel eten. Mensen met kinderen is ook de groep waarin de consumptie van melk in de afgelopen tien jaar is gestegen, in tegenstelling tot de daling van 28 procent bij de overige respondenten.
Van de meeste zuivelproducten zijn Amerikanen wel meer gaan consumeren in de afgelopen tien jaar. De grootste stijgingen waren te zien bij yoghurt met 37 procent en kaas met 36 procent. Melk wordt het meest gebruikt als toevoeging aan voedsel zoals cornflakes. Daarna komen gebruik voor koken en bakken en als toevoeging aan dranken, met het drinken van melk zelf op de vierde plek.
Bron: Hoard’s Dairyman – Foto: Couleur via Pixabay