De lage melkprijzen in de Verenigde Staten baren veel melkveehouders zorgen. Daarom gaan steeds meer bedrijven op zoek naar mogelijkheden voor alternatieve winstbronnen.
Volgens Marin Bozic van de Universiteit van Minnesota, zullen veel traditionele melkveehouderijen die enkel inkomsten hebben uit melk en vlees, uitbreiden naar andere inkomstenstromen. “We zien al elementen van deze omschakeling op sommige bedrijven en door innovatie zullen er meer volgen”, aldus Bozic.
Branded beef, agrotoerisme en zuivel
Dairy Herd Management and Milk Business Quarterly vroegen Amerikaanse melkveehouders hoe zij extra winst willen genereren. Vooral agrotoerisme en ‘branded beef’ – zogenaamd merkvlees als Angus en Wagyu – bleken populair. Respectievelijk 14 en 15 procent van de bedrijven houden zich hier al mee bezig, terwijl 18 en 25 procent deze kant op willen.
Slechts een klein deel van de respondenten verwerkt en verpakt op dit moment zelf melk (7 procent) of maakt kaas (7 procent) of ijs (4 procent). Wel is er een groter deel van de bedrijven dat dat hier in de komende drie tot vijf jaar mee wil beginnen, met ongeveer 15 procent voor alle drie de categorieën.
Daarnaast gaf 60 procent van de respondenten aan dat zij momenteel melkvee fokken met het oog op vleesproductie vanwege de sterke vleesmarkt. Interessant genoeg zijn het vooral melkveehouderijen die ook rundvlees produceren die zij van plan zijn te groeien naar andere mogelijkheden voor inkomsten en niet de bedrijven die enkel melk produceren.
Bron: Dairy Herd