China is ’s werelds grootste importeur van zuivel en speelt daardoor een sleutelrol op de mondiale zuivelmarkt. Voor zelfvoorziening kent China op jaarbasis een geschat verschil van 11,9 miljoen ton, uitgedrukt in liquid milk equivalents (LME), tussen consumptie en productie.
De binnenlandse levering van zuivel groeide rap, van 30,4 miljoen ton LME in 2017, tot 39,3 miljoen ton in 2022. Maar na deze groeispurt lijkt de markt van vraag en aanbod op zoek te zijn naar een nieuwe balans. In 2021 werd een recordhoeveelheid zuivel geïmporteerd met als gevolg excessief hoge nationale voorraden en de toename van de vraag naar zuivel in China zwakt licht af. Vooruitkijkend naar 2032, worden een aantal krachten zichtbaar die op zowel de vraag als het aanbod werken en zo de grootte van het toekomstige tekort beïnvloeden. De grootte van het tekort heeft een zeer aanzienlijke invloed op de wereldmarkt.
De volgende stap in de ontwikkeling van de Chinese zuivelsector zal zijn gericht op verbetering van productiviteit en kostenefficiëntie. Rabobank voorziet een plausibel scenario waarbij de melklevering groeit van 41,5 miljoen ton in 2023 naar 47,4 in 2032. Dat betekent anderhalf procent groei per jaar (compound annual growth rate (CAGR)). Gelijktijdig is de verwachting dat de per capita vraag blijft groeien. Rabobank voorspelt dat de Chinese vraag jaarlijks met 2,4 procent groeit tussen 2023 en 2032 waardoor de er 62,2 miljoen ton LME zal worden geconsumeerd in 2032. Het resultaat van dit alles is dat China een belangrijke rol blijft spelen op de globale zuivelmarkt met een groeiend tekort dat 15 miljoen ton LME zal bereiken in 2032.
Uit alternatieve scenario’s voor de vraag en het aanbod van zuivel in China, blijkt een tekort van tussen 8 en 19,2 miljoen ton in 2032. De factoren die de grootste invloed op de binnenlandse melkproductie, zijn de productiekosten, de beschikbaarheid van land, water, vaarzen en kapitaal en toekomstig nationaal beleid. Aan de vraagkant zijn een zwakkere groei van het gemiddelde inkomen, trage economische groei en trage consumentenvraag de grootste onzekere factoren.
Bron: Rabobank