Arla heeft haar duurzaamheidstrategie voor de komende vijf jaar gepresenteerd. Met het plan dat Future 26 heet, ligt de focus op duurzaamheid, digitalisering, nieuwe productietechnologie en productontwikkeling. Daarvoor zouden de geplande ondernemingsinvesteringen van Arla Foods in de komende vijf jaar met 40 procent tot 4 miljard euro verhoogd moeten worden.
Leden-melkveehouders van Arla zullen binnen de nieuwe strategie 50 procent hogere nabetalingen ontvangen. Bovendien wil Arla haar leden één van de meest concurrerende melkprijzen uitbetalen.
Als het gaat om het aspect duurzaamheid ligt de focus vooral op de reductie van de CO2-emissie van de gehele zuivelketen. Hiervoor wil de coöperatie haar CO2-emissie met 30 procent verminderen tot aan 2026. Met de overstap op groene stroom, recyclebare verpakkingen en een wagenpark dat geen fossiele brandstof verbruikt, zou deze 30 procent haalbaar moeten zijn.
Arla ziet ook in het buitenland een groeimarkt voor haar duurzame producten. Vooral in China, West Afrika en Zuidoost Azië wil Arla haar aanwezigheid versterken en de marktpositie vergroten.
Tekst: Ruth Annette Thiemann – Bron: Arla Foods